Thursday, November 4, 2010

Nombor Khayal & nombor nyata

Sebelum cigu mulakan...cigu mo ucapkan trima kasih kepada c 'aku' (bukan nama sebenar).. cigu x tau la betul2 mo tanya ka atau ada org saja2 kasi senang hati cigu..hahaha..mari kita mulakan..

Nombor Khayal...
=============
Nombor khayal ialah nombor yang mempunyai negatif ataupun ' - ' apabila dikuasaduakan... kita mmg tau kan xda nombor yang bila kita kuasa dua kita akan dapat ' - '..kecuali kuasa 3 (atau kuasa no ganjil)...
  • sebagai contoh: 2 x 2 = 4 -2 x -2 = 4
nombor positif mahupun nombor negatif bila dikuasaduakan kita akan tetap akan dapat nilai positif..jadi...nombor apa yang bila kita kuasaduakan kta dapat nilai negatif?? teda kan....?kan?kan? (kecuali tu numbur pundan la..separuh positif separuh negatif..hehe).... na..jadi makanya..kalo x wujud nombor yang bila dkuasaduakan kita terpaksa (teda pilihan lain) "mengkhayalkan" bahawa nombor itu wujud...sebab itu nombor ini digelar sbg nombor khayal atau bahasa kadazan dy..imaginary numbers..

nombor khayal ini diwakilkan sebagai i ..dan tujuan kita mengkhayal2 ni nombor adalah untuk menjawab soalan matematik...hehe..
  • contoh nombor khayal i^2 = -1
kalo x paham bm..blh baca bi di link ini-->>http://en.wikipedia.org/wiki/Imaginary_number

Nombor Nyata
===========
Nombor nyata adalah nombor yang kita gunakan di dunia yang nyata ini untuk mewakilkan kuantiti sesuatu benda..termasuklah nombor bulat, pecahan, perpulahan, negatif dan positif... cigu rasa x payahla cigu bagi contoh ni..untuk keterangan lanjut :
-->http://en.wikipedia.org/wiki/Real_number


Sekian...harap dapat membantu..
P/s..jangan selalu mengkhayal..sedarkan diri bahawa kita berada d bumi yang nyata.. yang penuh dengan kekeliruan dalam matematik..

No comments:

Post a Comment